sobota, 7 marca 2015

Kartki pocztowe z okresu I Wojny Światowej





      Niezwykle cennym źródłem historycznym dotyczącym I wojny światowej są kartki pocztowe. Żołnierze wysyłając je do swoich najbliższych z terenów frontowych lub miejsc rekonwalescencji, często opisywali swoje losy bitewne oraz tęsknotę za rodziną. Jednak nie należy zapominać, że również rodziny żołnierzy często wysyłali wiadomości za pomocą poczty polowej do walczących na frontach narzeczonych, mężów, synów, ojców czy wnuków.

Poniższe kolorowe kartki są w formie iście romantycznej. Przedstawiają siedzącego w zadumie niemieckiego żołnierza pod drzewem. Sentencje, które zostały na nich umieszczone były dosyć popularne na podobnych pocztówkach z okresu Wielkiej Wojny. Były one w tym tak trudnym czasie wysyłane w ogromnych ilościach. Co świadczyło o tęsknocie za najbliższymi oraz obawę o nadchodzącej śmierci.

Wiem, że modlę się za serce

Kiedyś marzyłem o zmierzchu,
Jak mnie sen Boga łagodny odwiedził:
Chciałbym odnaleźć kochające serce,
które mnie do nieba zaniesie.



                    źródło: zbiory własne






Wiem, że modlę się za serce

Ponad moje tęsknoty modlę się,
By nakłonić mnie do nowej odwagi, która stawi czoła życiu.
Wiem, że serce, za które modlę się
Jest dla mnie dobre.



                     źródło: zbiory własne







P.S.
Chyba dokonałem poprawnego tłumaczenia sentencji :)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz